Nauka z kodami QR. Stwórz interaktywną planszę!

Kody QR to narzędzie, które zdążyło już dość mocno zaistnieć w naszym otoczeniu. Wykorzystywane jest na różnego rodzaju materiałach promocyjnych (plakaty, ulotki), a także w niektórych grach terenowych. I choć wiele osób zna je nie od dziś, wciąż kolejne zapoznają się z jego możliwościami. I nadal jest tu wiele do odkrycia! Dziś pokażę Wam pomysł na stworzenie pomocy dydaktycznej, a zarazem na zadanie dla grupy. Czas na interaktywną planszę z kodami QR.

Dlaczego QR

Wykorzystanie kodów QR sprawi, że plansza (lub inna pomoc dydaktyczna) będzie bardziej interaktywna. Oprócz tekstów, rysunków czy fotografii możemy na niej “przemycić” dźwięki, filmy, dodatkowe odnośniki. I tak, na przykład, omawiając postać słynnego kompozytora, można dołączyć zakodowany link do jego muzyki. Planszę da się więc, pośrednio, “odsłuchać” za pomocą swojego telefonu. Dzięki temu zmieścimy w jednym miejscu całkiem sporo interesujących informacji. A ponadto, przyswajanie treści możemy zamienić w ciekawą zabawę!

Nie wiesz jak korzystać z QR kodów? Poniżej znajdziesz krótki poradnik. Jeśli natomiast masz ten etap za sobą, możesz spokojnie przejść do dalszej części tekstu. Kliknij, by przejść dalej.

Czym jest QR-kod i jak z niego korzystać

Być może widziałeś/aś już w różnych miejscach kwadratowe znaczki, zawierające kombinację mniejszych (najczęściej czarnych, ale czasem także kolorowych) kwadracików na jasnym tle. To właśnie QR kod, a owe kwadraciki kryją zwykle odnośniki (linki) do stron. Linki te można odczytać w prosty sposób – używając tzw. czytnika kodów QR. Taki czytnik to nic innego jak bardzo prosta aplikacja, którą można szybko zainstalować w swoim telefonie. Działa dokładnie tak jak skaner kodów kreskowych: wystarczy nakierować telefon na kod, który chcemy zeskanować by dotrzeć do ukrytych w nim informacji.

Poniżej – link do moich facebookowych życzeń dla Was w wersji QR. Taki kod można umieścić na papierze lub innym nośniku nawet w niewielkiej skali, a potem odczytać za pomocą telefonu jednym ruchem.

Grafika zawiera przykładowy QR kod do odczytania.

Co jest największym atutem QR kodów? Przede wszystkim łatwy dostęp do danych. Nie trzeba przepisywać linku do swojej przeglądarki internetowej, by odnaleźć interesującą nas stronę. Proces tworzenia, jak i odczytywania takich kodów jest także bardzo prosty i zawiera się właściwie w dwóch podstawowych krokach:

1. Tworzenie kodu – przykładowy generator QR kodów (klik)  – po wklejeniu linku do strony, filmu lub zdjęcia w polu “adres www”wciskamy “Generuj kod QR”, a następnie pobieramy gotowy kod ze strony.

 

2. Odczytywanie treści – przykładowa aplikacja do odczytywania QR kodów to QRbot (klik), której akurat sama używam. Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji pojawia się okienko, którym wystarczy lekko “wycelować” w wybrany kod, by go odczytać. Po odczytaniu kodu pojawia się opcja “Otwórz stronę internetową”. Klikamy – i docieramy do celu. :)

 

Na obrazku widać okno aplikacji do odczytywania kodów QR.

Podgląd działania aplikacji QRbot, źródło: play.google.com

 

Gdy już zainstalujesz aplikację, przetestuj ją odczytując kod, który umieściłam powyżej! Test wykonany? Przejdźmy więc do tworzenia planszy!

 

 

Interaktywna plansza z kodami QR – krok po kroku

Kody mogą posłużyć do stworzenia interaktywnej planszy lub infografiki ze zbiorem informacji dotyczących wybranego miejsca, postaci, wydarzenia. Można w ten sposób przygotować pomoc dydaktyczną związaną z dowolnym tematem. By tworzyć zadania czy gazetki z wykorzystaniem QR kodów nie trzeba być grafikiem obsługującym specjalistyczne programy. Wystarczą: zwykła drukarka z czarnym tuszem/tonerem, nożyczki i klej. QR kody można wkleić do Worda i wydrukować (1). Następnie, tworząc planszę, przyklejamy kody w odpowiednich miejscach (2). Teraz pozostaje odszyfrowywanie tego, co kryje nasza plansza! (3) Uwaga: przed przystąpieniem do działania sprawdź 5 praktycznych rad pod poniższymi zdjęciami. 👇

 

Trzy zdjęcia, pokazujące jak wykonać planszę z QR kodami: wycinanie, rysowanie, używanie.

 

 

Zdjęcie gotowej planszy z QR kodami. Na środku planszy jest ilustracja z gitarą, palmą, pomarańczami i wachlarzem. Wokół niej znajdują się kody i opisujące je hasła. Obok planszy leży smartfon.

 

A oto gotowa plansza przygotowana przeze mnie. Jako temat przewodni wybrałam Hiszpanię i umieściłam tu przykładowe linki. Jeśli czytasz ten post na komputerze, możesz sprawdzić zakodowane na planszy treści za pomocą telefonu!

 

5 praktycznych rad dla tworzących plansze

(do przekazania grupie pracującej nad zadaniem lub do uwzględnienia podczas własnej pracy):

1. Zadbaj o ciekawe linki – to największe wyzwanie. Niech przekazywane materiały zapadają w pamięć. Pokazuj procesy powstawania różnych rzeczy i zjawisk, umieszczaj praktyczne informacje. Na mojej planszy pod hasłem “Picasso” można podejrzeć mistrza w pracowni i to, jak powstawały jego obrazy. A kody związane z jedzeniem? Kryją konkretne przepisy. Odszyfruj i sprawdź!

 

2. Przed naklejeniem – przetestuj kody. By mieć pewność, że naklejasz kody w odpowiednim miejscu, przed ich zamocowaniem na planszy możesz odczytać je za pomocą aplikacji.

 

3. Wyróżnij temat. Uporządkuj informacje tak, by to, co pierwszorzędne znalazło się w centrum uwagi i jasno informowało o prezentowanym temacie. Takim dominującym punktem na mojej planszy jest obrazek z napisem “Hiszpania”.

 

4. Różnicuj wielkości i kolory. Pamiętaj, że plansza z większą ilością czarno-białych kwadracików może być trochę chaotyczna. Podpisuj je więc hasłami dbając o to, by najważniejsze teksty miały największą wielkość i grubość liter. Możesz też wyróżniać poszczególne grupy informacji kolorami.

 

5. Łącz techniki! Jeśli czujesz, że rysowanie sprawia Ci duży kłopot, nic nie szkodzi – możesz też posłużyć się kolażem, wycinając motywy z gazety lub wykorzystując stare pocztówki. I pamiętaj, grunt to przyjemność tworzenia – nie chodzi o to żeby być drugim Da Vinci… albo Picasso. ;)

A przy pracy z grupą…

Warto pamiętać, że korzystanie z planszy wiąże się z potrzebą użycia smartfona. I choć może się to wydawać zupełnie oczywiste, to np. w szkole lub placówce opiekuńczo-wychowawczej nie każdy uczeń może nim dysponować. W takiej sytuacji można podzielić uczniów na grupy, które wspólnie będą odczytywały zaszyfrowane informacje i zadania.

Powtarzając te same zajęcia z różnymi grupami warto stworzyć i regularnie aktualizować własny katalog linków. Wtedy, zamiast za każdym razem poszukiwać informacji, te najbardziej uniwersalne można czerpać ze swojej bazy.

 

A zatem, do działania… i dobrej zabawy! 

 


Jesteś zainteresowana/y warsztatami związanymi z kreatywną edukacją i korzystaniem z nowych technologii? Chcesz poznać więcej pomysłów na wykorzystanie kodów QR? Skorzystaj z zakładki “Współpraca i kontakt” i porozmawiaj ze mną o możliwościach współpracy!

 


 

Related Posts

Leave a comment