Wyobraźniejowa współpraca i warsztatowe FAQ

Regularnie i z dużą przyjemnością prezentuję Wam na Wyobraźniej rozmaite inspirujące projekty oraz ich autorów i autorki. Po drodze pojawiały się także pytania o moje warsztaty i współpracę. Jak mawiają, szewc bez butów chodzi… Po przerwie w prowadzeniu Wyobraźniej stało się tak, że trochę łatwiej przychodziło mi promowanie działań innych, niż własnych. Skupiłam się mocno na pisaniu, bieżących projektach, a przede wszystkim – na zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy. W końcu jednak udało mi się zebrać propozycje zajęć w jedną całość. I przyjemnością dziś Wam je prezentuję. :) Listę propozycji, wraz z krótkimi opisami, umieściłam w zakładce “Współpraca i kontakt”. Znajdziecie tu tematy związane z edukacją ekologiczną, cyfrową, wizualną, a także jeden projekt nawiązujący do edukacji antydyskryminacyjnej.

A poniżej – kilka wyjaśnień w postaci krótkiego “FAQ”. Oto 7 pytań, które mogą najczęściej pojawiać się w odniesieniu do proponowanych przeze mnie zajęć:

Gdzie prowadzę zajęcia?

Do współpracy zapraszam przede wszystkim: instytucje kultury, galerie sztuki, ośrodki edukacyjne, szkoły, firmy i organizacje zajmujące się edukacją, kulturą, rozwojem zainteresowań. Pracujesz w którymś z takich miejsc i chcesz wzbogacić ofertę dydaktyczną? Masz w planie uzupełnienie większego projekt o kreatywne zajęcia? Chętnie o tym z Tobą porozmawiam. Co do lokalizacji, choć na co dzień związana jestem z Wrocławiem i Zieloną Górą, realizowałam projekty w różnych miejscach, także poza Polską. I nadal stawiam na mobilność. Warunki logistyczne są więc do przedyskutowania. :)

Jaka jest dopuszczalna liczba osób na warsztacie?

Optymalna liczba to 10-15, max 20. Jest też możliwość dostosowania zajęć do większej klasy szkolnej. Większa grupa z pewnością będzie wymagała obecności dodatkowego opiekuna lub nauczyciela.

Ile czasu trwają zajęcia?

Ze względu na charakter i potrzebę swobodnego wejścia w proces kreatywny, warsztaty trwają zwykle minimum 2, a maksymalnie 4 godziny, w zależności od typu zajęć (zwykle 2-3). Oczywiście, zawsze są przewidziane przerwy. W przypadku prowadzenia zajęć w szkole jest możliwość skrócenia godziny warsztatowej do godziny lekcyjnej. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, zapytaj o konkretne zajęcia, podpowiem ile dokładnie powinny trwać i dlaczego.

Czy zapewniam narzędzia?

Pomoce dydaktyczne zawsze dobieram osobiście, niektóre z nich także projektuję specjalnie na warsztaty. A co do pozostałych materiałów (typu nożyczki, kleje, kartki, farby) – część zapewniam sama, część zapotrzebowania pokrywa instytucja współpracująca. Często instytucje mają już na stanie materiały lub są w stanie je zakupić w ramach budżetu przewidzianego na działanie. W innych przypadkach koszt materiałów zakupionych specjalnie na dane zajęcia wliczam w wycenę warsztatu. W miarę możliwości staram się, by jak najwięcej materiałów pochodziło z odzysku. Gdy trzeba zapewnić nowe, staram się, by były jak najlepszej jakości i zapewniały komfort użytkowania.

Ponieważ obrazy są ważną częścią moich działań, do większości warsztatów wymagany jest też rzutnik z wejściem HDMI (wyjątkiem są działania plenerowe). W każdym przypadku, przed rozpoczęciem współpracy, informuję o przebiegu zajęć i wszelkich związanych z nim potrzebach. Sporządzam też listę narzędzi, wraz z orientacyjnym kosztorysem – tak, by nic nie zaskoczyło po drodze. 

 

Na zdjęciu - rozrzucone barwne książki, markery, maleńkie zabawki.
Na bieżąco uzupełniam swój zestaw inspiracji i pomocy dydaktycznych na warsztaty. Do wyobraźniejowej biblioteczki trafił niedawno zestaw nowych książek z różnych części świata.

 

Moje warsztatowe propozycje są dość zróżnicowane. Czy jestem autorką wszystkich zajęć?

Wszystkie proponowane warsztaty są mojego autorstwa. Regularnie uzupełniam je też o nowe rozwiązania i zdobytą wiedzę. Lista aktualnych propozycji powstała w oparciu o zajęcia, które już prowadziłam i w obszary, w których posiadam doświadczenie. Poruszam także tematy, które uznaję za istotne. Przy każdym temacie zajęć znajdziesz punkt “sprawdź”, który przekieruje Cię do przykładu, archiwum, posta lub galerii. Każdy link kryje dokumentację moich wcześniejszych przedsięwzięć. Uwaga: wyjątkiem jest tu nowy warsztat, związany z fake newsami. Z uwagi na wieloletnią pracę z mediami cyfrowymi postanowiłam podzielić się swoją wiedzą z zakresu ważnej edukacji cyfrowej. 

Oprócz prowadzenia zajęć z listy projektuję też warsztaty i pomoce dydaktyczne “skrojone na miarę” – tworzone z myślą o określonym projekcie czy wydarzeniu. Robiąc to nie wykraczam jednak poza własną wiedzę i kompetencje. 

Na bieżąco modyfikuję i aktualizuję programy warsztatów tak, by były zgodne z aktualnymi informacjami i zasobami. Dlatego część z nich musi być zaplanowana z odpowiednim wyprzedzeniem. Zapytaj mnie o dostępność zajęć w terminie, który Cię interesuje! Oczywiście, zachęcam do kontaktowania się i zadawania pytań, jeśli tylko chcesz wiedzieć więcej o tym, co (i dlaczego) oferuję.

Na mojej liście warsztatowej są opcje dla dzieci w wieku szkolnym, młodzieży, dorosłych. Dlaczego nie proponuję nic dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych?

Choć mam także doświadczenie w pracy z dziećmi od 4. roku życia, aktualna oferta wynika ze specyfiki zajęć. Podejmowane zagadnienia i proponowane metody pracy dostosowane są dla starszych niż przedszkolna grup wiekowych. Nie oznacza to, że przedszkolaki są zupełnie wyłączone z warsztatowego “obiegu”. Uwzględniam możliwość przeprowadzenia warsztatów rodzinnych (Patrz: warsztat “Kraina papieru”), np. w ramach cyklu wakacyjnego. Przede wszystkim jednak kieruję swoją ofertę do nieco starszych odbiorców.

Praca z grupami poniżej 3. roku życia nie mieści się natomiast w moim zakresie działań, ani też w tematyce poruszanej na Wyobraźniej. Tu polecam zwrócić się do osób doświadczonych w pracy z maluchami, działających m.in. w obszarze sensoplastyki.

Czy zajmuję się teatrem kamishibai?

Zdecydowałam się dodać to pytanie, ponieważ pojawiło się kilka razy w mojej skrzynce mailowej. W tekstach, które publikuję na Wyobraźniej prezentuję inicjatywy osób, które cenię, znam, obserwuję. Wśród nich pojawił się post dotyczący kamishibai – i choć cieszy mnie jego popularność, to sama nie prowadzę warsztatów związanych z tym teatrzykiem. W tej sprawie odsyłam więc do osób, które poznacie w poście. Sama natomiast chętnie wesprę kamishibai jako ilustratorka, jeśli będzie taka okazja i potrzeba. :)

A wszelkie działania, którymi zajmuję się sama znajdziesz w:

A co, jeśli na moje zajęcia trafi osoba nie znająca języka polskiego?

Komunikuję się także w języku angielskim. Nad innymi opcjami pracuję. ;) Dlatego w pozostałych przypadkach wymagana jest obecność tłumaczki/tłumacza.

 

W przypadku pozostałych pytań, oczywiście serdecznie zapraszam do kontaktowania się ze mną. I – mam nadzieję – do zobaczenia na zajęciach!  :)

 

Related Posts

Leave a comment