W pierwszym poście z serii pojawiły się publikacje dotyczące edukacji kulturowej i globalnej (praca z uchodźcami i uchodźczyniami), dostępności kultury dla osób z niepełnosprawnościami (Narzędziownik) oraz zeszyty ze scenariuszami zajęć (edukacja emocjonalna). Dziś – kolejna porcja inspiracji w postaci przystępnych, ważnych i darmowych źródeł wiedzy. Podobnie jak poprzedni post z tego cyklu, tak i ten trafi do zakładki „Linki”, jako podręczna baza plików do pobrania. I jak poprzednio, każdy tytuł kryje aktywny link do publikacji. Można się także przenieść do wybranej pozycji klikając w okładkę. Zapraszam do badania, czytania i pobierania!
O osobach z niepełnosprawnościami
Projekt zainicjowany przez: Fundację Humanity in Action Poska
Dla kogo: dla każdego, kto chce zrozumieć osoby z niepełnosprawnościami, współpracować z nimi, dowiadywać się więcej
Co w środku: Dużym atutem publikacji jest jej forma czyli ilustrowane strony, skłaniające do aktywności, interakcji i refleksji. W trafny sposób wskazują stereotypy, które czasem nam umykają, a są wszechobecne (jak osoby z niepełnosprawnościami są przedstawiane np. w popkulturze?). Zwracają uwagę na przekaz, jaki wiąże się z niepełnosprawnością – otrzymywany choćby w szkole. Jest tu też miejsce na grę w tematyczne bingo, fakty i mity, skojarzenia i obserwację. Czyli – z dystansem i na luzie o sprawach istotnych i całkiem poważnych.
Z broszury można dowiedzieć się też, jak pomagać naprawdę, jak mierzyć się z mową nienawiści (także pod względem prawnym) – i jak w ogóle definiować niepełnosprawność. Są tu też pomysły na działania i współdziałanie.
Myślę, że o tej publikacji nie trzeba pisać zbyt wiele, warto po prostu jej doświadczać – co serdecznie polecam. :)
Rok wydania: 2019
Język równościowy
Projekt zainicjowany przez: Amnesty International
Dla kogo: dla każdego, szczególnie dla: osób pracujących w oświacie, kulturze, zajmujących się dziennikarstwem
Co w środku: Słowa, których używamy wpływają na odbiór rzeczywistości, a rzeczywistość kształtuje się (między innymi) przez słowa… i tak w kółko. Rola kobiet, sytuacja osób starszych, podziały ze względu na wyznanie, pochodzenie, orientację, a także stopień sprawności – wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszym języku. I, niestety, często staje się on narzędziem do pogłębiania podziałów. Czasem także w sytuacjach, w których mamy dobre intencje – albo takich, które wydają nam się błahe.
Czy przedstawianie osób z niepełnosprawnościami jako dzielnych superbohaterów faktycznie jest ok? Lub przeciwnie – czy regularne pokazywanie określonej grupy społecznej jako słabszej, wymagającej pomocy rzeczywiście wiąże się z jej wspieraniem? Jakimi powiedzeniami „wciskamy” innych – świadomie lub nie świadomie – w określone role?
Publikacja „Język równościowy” porusza zarówno kwestie, które są blisko nas, jak i te, które mogą się wydawać nieco bardziej odległe (dotyczące, na przykład, Afryki i jej postrzegania jako jednolitą całość). W aktualnej rzeczywistości, w czasach globalizacji i Internetu, rzeczywistość osób z innych miejsc na Ziemi staje się częścią naszej codzienności. Pogłębianie językowej świadomości na wielu obszarach jest więc nieuniknione. A co ważne, część treści tej publikacji można odnieść także do świadomego odbioru i codziennego korzystania z obrazów.
Tekst jest efektem pracy zbiorowej i powstał w oparciu o dostępne publikacje dotyczące antydyskryminacji w języku (spis autorów i autorek oraz bibliografię znajdziecie bezpośrednio w publikacji).
Rok wydania: 2016
Kompendium wiedzy o edukacji pozaformalnej
Projekt zainicjowany przez: Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, we współpracy z Erasmus +
Dla kogo: osoby zajmujące się różnymi obszarami edukacji; młodzi ludzie (licealiści, studenci), a także rodzice i opiekunowie
Co w środku: – Działam w obszarze edukacji pozaformalnej. – Jakiej?! – z taką reakcją spotykam się od czasu do czasu. :) Wśród osób, które nie wiedzą, czym jest edukacja pozaformalna mogą być te, które z niej korzystają, ale zapewne i takie, które ją reprezentują. I całkiem dobrze znają: warsztaty, szkolenia, rozmaite formy nauki pozaszkolnej. I to jest to. Uczenie przez doświadczenie. Różnorodne środowiska, okazje do zdobywania wiedzy i umiejętności. Współtworzenie całego procesu i uczestniczenie w nim, niezależnie od wieku… To niektóre z korzyści, które niesie ze sobą ta strona edukacji. Wszystko to sprawia, że jest ona doskonałym uzupełnieniem wiedzy szkolnej (a bywa i tak, że wypełnia luki w formalnej edukacji).
No dobrze, ale czym w takim razie różni się edukacja pozaformalna od nieformalnej? I co jeszcze warto o niej wiedzieć? Odpowiedzi kryją się w „Kompendium…”, które jest całkiem szczegółowym źródłem informacji na ten temat. Objętość publikacji jest większa niż pozostałych, którymi się tu z Wami dzielę. Jej przejrzystość i zawartość infografik sprawiają jednak, że łatwo odnaleźć potrzebne informacje. Nie brakuje tu przystępnie podanej teorii, ale też porównania typów edukacji. I co ważne – głosów młodych ludzi, którzy uczestniczyli w pozaformalnym uczeniu się.
Wracając do zalet: czy w przypadku pozaformalnych działań edukacyjnych zawsze jest tak różowo? W tekście zadbano także o opisanie wyzwań związanych się z tą formą edukacji. I choć sporą część publikacji poświęcono ludziom młodym i wpływowi na ich funkcjonowanie, także zawodowe – myślę, że „Kompendium…” ma całkiem uniwersalny charakter.
Rok wydania: 2015
Sprawdź także:
Poprzedni post z serii „Publikacje cyfrowe dla praktyków kultury i edukacji”
Chimamanda Ngozi Adichie, „Niebezpieczeństwo jednej historii” (wystąpienie TED – przypomnienie)
O ważnej roli języka opowiadają także moi rozmówcy w ostatnim poście z cyklu „3 do 3” (Mężczyźni i chłopcy – emocje, relacje, edukacja)
Znasz godne uwagi publikacje cyfrowe i inne źródła, o których warto wspomnieć szerszemu gronu? Pisz śmiało na magda@wyobrazniej.pl! Wybrane chętnie opublikuję na Wyobraźniej. :)