#Zostańwdomu – to hasło, które od kilku dni niezmiennie nam towarzyszy. Mamy pozamykane szkoły, miejsca pracy, instytucje kultury, kawiarnie i kina – oraz wiele innych miejsc spotkań. Dla jednych pozostanie w domu oznacza moment oddechu, dla innych – nie lada wyzwanie. Co robić, jak żyć? :) Jak zorganizować pracę? Jak efektywnie wykorzystać czas, spędzony na przesiadywaniu w domowych pieleszach? To pytania jak najbardziej na czasie. Dlatego dziś prezentuję Wam kilka źródeł i narzędzi, które mogą to ułatwić. Z większości z nich korzystam regularnie, a część znam, cenię i niezmiennie odkrywam.
W poście:
- Źródła wiedzy, podanej w ciekawy, zabawny i naprawdę przystępny sposób;
- Skarbnice kulturalnych zasobów – filmów, koncertów, spektakli;
- Kilka narzędzi ułatwiających zdalne działanie;
- Okazja do zwiedzania bez ruszania się z domu!
Niezależnie od wieku, zainteresowań czy profesji, każdy/każda na pewno znajdzie tu coś dla siebie. Zapraszam do myszkowania, przeszukiwania i zwiedzania!
Ucz się i dowiaduj
Często polecam tu filmy TED, dziś skupię się na krótkich TEDowych animacjach. Cała seria dostępna jest w dziale TED-Ed na stronie ted.com. Wśród trwających mniej niż 5 minut animowanych filmów znajdziesz odpowiedzi na pytania takie jak: dlaczego koty są tak dziwne? Co naprawdę dzieje się z plastikiem, który wyrzucasz? Jak działa transfuzja krwi? I dziesiątki innych, związanych z przeróżnymi dziedzinami i obszarami życia takimi jak muzyka, medycyna, psychologia, literatura, astronomia, sztuka czy nowe technologie. Wymieniać można długo, najlepiej jednak przekonać się buszując w TEDowych zasobach. :)
Uwaga: filmy, oryginalnie przygotowane w języku angielskim, dostępne są z napisami w różnych językach – w tym w języku polskim. Chcąc włączyć napisy, warto sprawdzić dostępne tłumaczenia w dziale „Transcript” (bezpośrednio na stronie – tuż pod filmem) lub w dymek w prawym dolnym rogu filmu.
Pojedyncze animacje z kolekcji TED-Ed udostępniałam już w poprzednich postach, między innymi w poście „Twórczość to nie dodatek…”. A przypomnienie wyobraźniejowych postów z wartymi uwagi wystąpieniami TED – w dalszej części tekstu.
Korzystaj z dóbr kultury
Podczas gdy zasoby instytucji kultury i galeryjne ekspozycje pozostają zamknięte na klucz, możesz „wybrać się” na któryś z seansów filmowych, spektakli lub koncertów dostępnych na portalu ninateka.pl. Znajdziesz tu sporo polskich klasyków, słuchowisk, starszych i nowszych filmów dokumentalnych czy bajek. A jeśli poszukujesz opcji z audiodeskrypcją, polecam adapter.pl – przejrzyście zaprojektowaną filmotekę, umożliwiającą nie tylko oglądanie, ale też odsłuchiwanie filmów przez osoby niewidome i niedowidzące.
Z kolei po klasyki literatury, a konkretnie – ponad 5,5 tysiąca utworów udostępnionych na wolnej licencji, można sięgnąć na stronie wolnelektury.pl. Wszystkie dostępne tam pozycje są udostępnione w wersji PDF, EPUB, MOBI, sporo z nich – także w wersji MP3, do odsłuchania jako audiobooki. Zasoby można przeszukiwać na podstawie autorów, motywów, epok, gatunków i rodzajów.
Siedzenie w domu to także całkiem niezła okazja do… zwiedzania. Na stronie 360stories.com znajdziesz znane obiekty i interesujące miejsca, po których możesz odbyć spacer pozostając w domu. Wykorzystanie technologii 360 stopni umożliwia rozejrzenie się wokół i podziwianie różnych zakątków ulic i budynków. Oprócz popularnych i chętnie odwiedzanych obiektów architektonicznych (a przede wszystkim ich okolic) jest opcja, by wirtualnie „zawitać” do różnego rodzaju muzeów z różnych zakątków świata. Platforma posiada też funkcję rezerwowania biletów do prezentowanych miejsc.
Ułatwiaj sobie zdalną pracę
Organizacja wirtualnych klas i spotkań, narzędzia do tworzenia interaktywnych zasobów, edukacyjne quizy sprawdzające wiedzę – przydatny zbiór tego typu narzędzi wspomagających naukę i komunikację na odległość (nie tylko dla uczniów i szkół!) znajdziesz na stronie otwartezasoby.pl. Osobom, które na co dzień nie działają zdalnie, a mają nagle „przeskoczyć” w taki tryb, mogą przydać się także aplikacje do zarządzania czasem. Tu rekomenduję narzędzia takie jak Trello lub Timeneye. Po więcej odsyłam choćby do posta Marty z martapisze.pl, która zestawiła akurat wszystkie narzędzia, jakie sama jestem skłonna polecić. Ja natomiast pozostaję ostatnio wierna papierowej wersji kalendarza, zakupionego w poznańskim Warsztacie Pracy. Lubię, szanuję, sprawdza się u mnie doskonale. :)
Sprawdzaj źródła wiedzy
Właśnie teraz najłatwiej o dezinformację, chaos informacyjny, wprowadzanie w błąd. Weryfikuj źródła wiedzy, zanim dasz się ponieść fali emocji i napływających zewsząd wieści. Skąd wziął się news, który właśnie czytasz? Czy dane, powielane przez liczne portale pochodzą z rzetelnego, naukowego źródła? Zdobywając wiedzę, wędruj po nitce do kłębka i nie ufaj wiadomości tylko dlatego, że jest konsekwentnie powielana. Strzeż się też internetowych trolli, czyli osób skłócających czy wprowadzających w błąd internautów za pomocą prowokacyjnych komentarzy i treści (polecam zagłębić się w temat).
W tym miejscu – a szczególnie w tym czasie – odsyłam do posta Kasi Gandor „7 sposobów na wytropienie nieprawdziwego newsa”. Polecam też kanał Youtube autorki, na którym obala naukowe mity i przedstawia w ciekawy sposób istotne zjawiska. Z filmów Kasi dowiecie się m.in. dlaczego brak piasku jest problemem (o którym się nie mówi) i jak się sprawy mają z żywnością GMO. Poznacie też fakty związane z wodą i jej brakami w Polsce, ze zmianą klimatu – i, oczywiście, aktualnym tematem koronawirusa. Ciekawa i wciągająca, a przy tym – dobrze zmontowana seria. Jeśli więc jeszcze nie znacie tego źródła, jest okazja by je przejrzeć!
Plusy sytuacji?
Obserwując to, co dzieje się wokół mam nieodparte wrażenie, że ten kryzysowy stan ma swoje pozytywne strony. Ja dopatruję się ich w zwracaniu uwagi na kompetencje i wartości, które tak naprawdę powinny być ważne nie tylko w krytycznych momentach, między innymi w:
- zapewnianiu wsparcia osobom o szczególnych potrzebach (w tym wypadku osobom starszym i z obniżoną odpornością);
- nauce odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych;
- łączeniu sił ponad podziałami;
- docenianiu znaczenia pracy i nauki zdalnej – i możliwości, które ze sobą niosą;
- nauce rozważnego korzystania z zasobów cyfrowych.
Oczywiście, ile tych „mocnych stron” będzie i to, jak (jakościowo) je wykorzystamy, zdecydowanie zależy od nas wszystkich. Życzę więc nam spokoju, zdrowia. I rozważnego, owocnego korzystania z dostępnych – nie tylko cyfrowych – zasobów. W domu, a także poza nim!
Więcej pomysłów?
- Wróć do posta Nauka z dystansem – wyjątkowe wystąpienia TED i posłuchaj inspirujących osób.
- Przypomnij sobie animacje uczące empatii w poście z serii Wejść w czyjeś buty…
- Skorzystaj z okazji i przejrzyj udostępnione przeze mnie darmowe publikacje cyfrowe dla praktyków kultury i edukacji. Już niebawem – kolejna część serii.
- A jeśli poczujesz, że już dość siedzenia przed ekranem, zainspiruj się pomysłami z działu Zrób to sam/a i stwórz coś samodzielnie lub w rodzinnym gronie!
Masz w zanadrzu inspiracje lub narzędzia, którymi sam/a chcesz się podzielić? Zrób to pod postem lub na Facebooku. :) Czekam na Wasze komentarze!